A legtöbben tisztában vagyunk azzal, hogy egészségesen kéne táplálkoznunk még sem teszünk így. A következőkben ezt a témát igyekezzük tudatosítani, hiszen az egészséges táplálkozásnak meghatározó szerepe van mindannyiunk életében, az egészség vagy betegség kialakulásában.

Hippokratész szavait idézve: “Azzá leszünk, amit eszünk.”

Miért is étkezzünk egészségesen?

Világszerte megfigyelhető, hogy a hagyományosan egészségesen táplálkozó népeknél jobb a lakosság egészségi állapota, ritkábbak a táplálkozással összefüggő betegségek, magasabb az átlagéletkor. Egyes természeti népcsoportoknál ismeretlenek az ún. civilizációs betegségek. Ma már vitathatatlan, hogy a szív- és érrendszeri, valamint a daganatos betegségek nagy része is elsősorban a helytelen táplálkozással függ össze. Táplálkozási szokásaink egyenes következménye lehet például, a magas koleszterinszint, magas vérnyomás, a cukorbetegség, számos érrendszeri probléma és a már népbetegségnek számító elhízás. A táplálkozás szempontjából ezekre a betegségekre hajlamosító tényezők elsősorban a magas zsírfogyasztás, a többlet energiabevitel és könnyen felszívódó szénhidrátok megnövekedett mértékű fogyasztása. Ennek hátterében a helyes táplálkozási ismeretek hiánya, az elkényelmesedés, a megszokás és egyre inkább az idő hiánya állhat. A kész ételek elárasztották az üzletek polcait, gomba módra szaporodnak a gyorséttermek. A mesterséges élelmiszerek rengeteg cukrot és zsírt tartalmaznak, nem beszélve a különböző szintetikus adalékanyagokról, színezékekről, tartósítószerekről, melyek egészségkárosító hatása ma már közismert. Sajnos tény, hogy a zsírosabb, nehezebb ételekhez könnyebben és olcsóbban juthatunk hozzá, s elkészítésük sem annyira időigényes. Másrészről a modern konyhatechnikai eljárásokkal a mikro- és makro tápanyagok jelentős hányadát is tönkre tesszük, így a szervezet “minőségi éhezése” is előidézheti a többlet kalóriafelvételt. Mivel a táplálkozás mindennapjaink egyik élvezeti forrása, ritkán gondolunk annak lehetséges következményeire. Pedig: “Nem azért élünk, hogy együnk, hanem azért eszünk, hogy éljünk.” Az egészséges táplálkozás hosszú távú befektetés. Ha olykor “bűnözünk” is, hosszú távon nem tehetjük büntetlenül: szervezetünk jelez, majd megbetegszik. Egyszerűbb volna tehát megtanulni helyesen táplálkozni, a problémákat ezzel megelőzni, mint később időben és pénzben drágábban kezelni.

​ Nézzünk pár gyakorlati jótanácsot

 

A gyakorlati példáknak hatalmas szerepük van abban, hogy az egészséges táplálkozás életmóddá válhasson. Csökkentsük a magas zsírtartalmú állati eredetű táplálékok fogyasztását! Részesítsük előnyben a fehér húsokat: halat, csirkét, pulykát. Fogyasszunk rendszeresen esszenciális zsírsavakat (omega3, omega6) tartalmazó élelmiszereket: tengeri halak, lenmagolaj, tökmag, diófélék, szójabab, sötétzöld levelű zöldségek! Ezek csökkentik a koleszterinszintet. Az állati eredetű háztartási zsiradékokat vajat indokolt lenne lecserélni növényi eredetű olajokra, margarinra. Növeljük a rostfogyasztást, a nyers táplálékok fogyasztását: sok nyers zöldség, gyümölcs! Törekedjünk a tápanyagokban gazdag, minél természetesebb táplálékok fogyasztására! Ételeink elkészítésében olyan konyhatechnikai el járásokat válasszunk, melyek a legkevésbé roncsolják a tápanyagokat: párolás, sütés pici olajon! Változtassunk szénhidrát-bevitelünkön! Kerüljük az egyszerű, gyorsan felszívódó szén hidrátokat, a fehér cukrot és fehér lisztet tartalmazó élelmiszereket! Fogyasszunk teljes kiőrlésű lisztből készült kenyeret, pék tésztát! Törekedjünk a fehérjében gazdag étrendre, melynek a kalória bevitel kb. 15%-át kell ki tenni. Teljesértékű fehérjét elsősorban állati eredetű táplálékokban találunk (tej, tojás, hús sajt). Vegetáriánus táplálkozás esetén fokozottan ügyeljünk a fehérje-szükséglet kielégítésére! (hüvelyesek, szója-termékek, gomba, diók és magvak, és gabonafélék) Következetesen tartsuk be a napi 4-5-szöri étkezést, arra, hogy inkább kis és közepes adagokat fogyasszunk! Nem utolsósorban, fogyasszunk napi 2-3 liter folyadékot, lehetőség szerint szénsav mentes ásványvizet, tisztított vizet, gyümölcs- teát, zöldteát! Bár rövidtávon is érzékelhetően javul a közérzet, táplálkozási szokásainkon hosszú távon, életmódszerűen érdemes változtatni, tartson ki, ne áldozza fel egészségét a kényelméért! Tartozzon Ön is azok közé, akik mindent megtesznek saját maguk és családjuk, gyermekeik egészségéért!

Írj véleményt!

comments