Ha azt tervezed, hogy vegetáriánus, esetleg vegán életmódra váltasz, érdemes továbbolvasnod.

Egy friss közvélemény kutatás szerint a kanadai emberek 33%-a (kb. 12 millió), már vegetáriánus vagy legalábbis kevesebb húst eszik. Ebből a 33%-ból 8%-uk vegetáriánus és 25%-uk pedig jelentősen kevesebb húst fogyaszt.

A tanulmány szerint további 5%-nyi kanadait „határozottan érdekli” az, hogy a közeljövőben megismerkedje, esetleg felvegye a vegetáriánus életmódot, és újabb 10% szerint az étrendjük már majdnem közeledik egy vegetáriánuséhoz.

Szóval a kérdés: felszállj-e a vegavonatra? Bár a vegetarianizmus lehetséges előnyei egyértelműek, fontos megjegyezni, hogy nem mindenki számára megfelelő ez az életstílus. Most kiemeljük a legfontosabb pro és kontra érveket, hogy könnyebben tudj dönteni.

Egészségesebb leszel…

Az Amerikai Dietetikusok Szövetsége szerint egy vegetáriánus étrend egyszerre lehet „egészséges, tápláló, és segítő hatású különböző betegségek megelőzésében és leküzdésében” ideértve a kettes típusú cukorbetegséget, a szív- és érrendszeri megbetegedéseket, a különböző rákos megbetegedéseket és az elhízást is.

A vegetáriánusokra kevésbé jellemző a kiszáradás, a magas vérnyomás és általánosságban alacsonyabb a BMI-jük (test tömeg index) húsevő társaikénál.

Nem is rossz! Azért ne szaladjunk annyira előre.

…de nem feltétlenül a húselhagyás miatt.

Igaz, hogy a vegetáriánusok soványabbak és egészségesebbek „ragadozó” embertársaikhoz képest, részben azért mert a húsfélék étrendünkből való kivágásával a bevitt zsírokat és extra kalóriákat is csökkentjük, különösen, ha a húst gyümölcsökkel, zöldségekkel, magvakkal és hüvelyesekkel helyettesítjük.

Egy vegetáriánus étrend gyakran azzal is jár, hogy többet főzünk saját otthonunkban, így tudatosabban válogathatjuk bele az összetevőket az ételeinkbe – ez egy nélkülözhetetlen része a tudatos táplálkozásnak még akkor is, ha húsevőnek valljuk magunkat.

Leegyszerűsítve, az állati eredetű ételek elhagyása önmagában még nem garancia az egészséges életre. Ahhoz, hogy egy vega diéta alatt egészséges maradhass, ügyelned kell például a napi fehérjebeviteledre, rostbeviteledre, továbbá a vitaminokra és ásványi anyagok adekvát pótlására is. A cukrokat és gyorskajákat természetesen kerülni kell.

Ki kell mondanunk azt, hogy ha mindennap „csak” vegaburgert eszel hasábburgonyával, attól még nem leszel egészségesebb a szomszédodnál, aki az egész nyáron grillpartikat rendez.

Sokat rossz irányból közelítik meg a vegetáriánus étrendet. Vegetáriánussá vagy vegánná válni nem könnyű, rengeteg időt, előkészületet és türelmet igényel. Megfelelő körültekintéssel te magad is képes lehetsz egy megfelelő vegetáriánus étrendet összeállítani.

Alacsonyabb lesz a koleszterined…

A vegák étrendje jellemzően étkezési rostokban, ásványi anyagokban, vitaminokban, fitokémiai és összetett szénhidrátokban gazdag a sok zöldség- és gyümölcsevés következtében. Egyik legnagyobb előnye a vegetarianizmusnak a telített zsírsavak bevitelének szignifikáns csökkenése, mely a koleszterinszint csökkenéséhez is vezet.

…de lehet, hogy elfeledkezel a fehérje és ásványi anyagok pótlásáról. (Ha nem vagy elég figyelmes.)

Az egyik legnagyobb hátulütője a vegalétnek, hogy egy növényi alapú étrend bizonyos ásványi anyagok és fehérjék hiányához vezethet. (Vegánoknál még inkább.)

Mindenképpen egy megfelelően kidolgozott étrendet kell követned, ellenkező esetben problémák léphetnek fel a szervezetedben. A vegetáriánusoknak különös figyelmet kell fordítaniuk a B12 vitamin, Omega3 zsírsav és különböző ásványi anyagok bevitelére, mint például a cink, vas és kalcium. Hasznos lehet néhány étrend-kiegészítő készítmény fogyasztása, de megfelelő és tudatos táplálkozással is lehet pótolni szükséges anyagokat.

Egy kezdő húshagyó számára nehézségeket okozhat a megfelelő fehérjebevitel, különösen igaz ez a sportolókra. A fehérjék esszenciális szerepet játszanak a sejtek és szövetek regenerálódásában, a vérsejtek, hormonok és enzimek termelésében. Fehérjét elsősorban hús formájában viszünk be a szervezetünkbe, így érthető az is, miért kényes a vegetáriánus egyéneknek számára ez a téma.

Szerencsére számos nem-állati eredetű protein is elérhető a boltokban. Hagyományos vegetáriánusok számára a tojás, a görög joghurt és egyéb tejtermékek is kiváló fehérjeforrások lehetnek. Néhány vegán-kompatibilis opció:

  • Lencsefélék
  • Csicseriborsó
  • Brokkoli
  • Tempeh és tofu
  • Szójatej (és egyéb szójakészítmények)
  • Quinoa
  • Hajdina
  • Mogyoróvaj
  • Különböző kenyerek és gabonafélék
  • Babfélék

Szóval, ha vegetáriánus vagy vegán vagy, győződj meg arról, hogy mindig megfelelő mennyiségű tápanyagot jutass be a szervezetedbe.

Segíted a bolygónkat…

A vegetáriánus életmód az egyéni egészséges életmódnál többről szól. Rengeteg környezettudatos egyén etikai, vagy lelkiismereti okokból fordul a húsmentes életmód felé. Az ENSZ élelmezésügy és mezőgazdasági szervezete jelentése szerint az állattenyésztés és hústermelés a Föld globális környezeti és gazdasági problémáinak jelentős részében szerepet játszik.

A világszerte kibocsátott üvegházhatású gázok 1/5-e az állattenyésztésből származik, ezen belül is a tehenek a legnagyobb „bűnösök”. További fenntarthatósági problémákat okozhat a tény, hogy az állattenyésztés rengeteg véges készletű anyagot is felhasznál, például édesvizet, olajat, földgázt.

Nem elhanyagolható az a tény sem, hogy ezeket az elfogyasztásra szánt állatokat rettenetes körülmények közt nevelik, mely számos további etikai és morális kérdést is felvet.

…de nem lesz egyszerű.

Függően attól, hogy hol élsz, a vegetarianizmust (és különösen a veganizmust) nehéz lesz teljesen a magadévá tenni. A nagyobb városokban élőknek talán egyszerűbb, hiszen számos bolt vagy akár étterem is a rendelkezésükre áll és segíti őket életmódjuk fenntartásában, ez kisebb városokra és falvakra nem igazán jellemző.

Ennek ellenére a hús elhagyásának trendje folyamatosan növekszik, terjed, elfogadottabbá és elérhetőbbé válik, ami remek hír az állatok és a bolygónk számára. Ez persze nem azt jelenti, hogy teljesen ki kell gyomlálnod a húsféléket az étrendedből, de akár nem várt előnyei is lehetnek a mérsékelt húsfogyasztásnak.

 

 

Írj véleményt!

comments