A vitaminok az élethez szükséges szerves vegyületek, melyek kalória értékkel nem rendelkeznek, energiát nem adnak, ám nélkülözhetetlenek szervezetünk normális működéséhez. Természetes élelmiszerekben csak kis mennyiségben fordulnak elő. Kiegyensúlyozott táplálkozással és kiegészítőkkel be tudjuk vinni a megfelelő mennyiséget belőlük. Sajnos a rendszeres zöldség és gyümölcsfogyasztás nem elegendő, különösen sportolók esetében. Egy-egy vitamin hiánya súlyos betegségekhez vezethetnek. Vitaminhiány kialakulhat helytelen táplálkozás miatt, például egyoldalú étkezés vagy szigorú diéta, illetve emésztési zavarok miatt, felszívódás zavara miatt és egyéb élettani okok miatt is.

Nézzünk néhány fontos vitamint és jellemzőiket!

Kezdjük a zsírban oldódó vitaminokkal!

 

A-vitamin

Ezt a vitamint a szervezet képes raktározni, ezért elegendő kúraszerűen alkalmazni. Számos előnnyel rendelkezik, segíti a szem, haj, bőr, köröm és a fogak egészségét fenntartani. Hiánya esetén farkasvakság alakulhat ki. Természetes forrásai a sárgarépa, tojás, tejtermékek, sárga gyümölcsök.

D-vitamin

Ehhez a vitaminhoz a szervezet a napfény segítségével jut, ezért nyáron nem szükséges kiegészítőkből bevinni, elegendő ősztől tavaszig. Csontképzésben van fontos szerepe, emellett a megfelelő immunitásban. Hiánya súlyosabb esetben súlyos fogromlás, csontritkulás. Természetes forrásai a tonhal, lazac, tejtermékek.

E-vitamin

Szervezetünkből viszonylag gyorsan kiürül, ezért érdemes naponta pótolni. Előnyei közé tartozik, hogy késlelteti a bekövetkező öregedést, hosszabb ideig megőrizhetjük fiatalságunkat. Mérsékli a fáradságot, fokozza az állóképességet. Csökkenti a vérnyomást, enyhíti a láb görcsöket. Erős hiánya esetén izomsorvadás alakulhat ki. Természetes forráasi a spenót, tojás, brokkoli, gabona magvak.

 

 

K-vitamin

Előnyei, hogy elősegíti a megfelelő véralvadást, csökkenti a túlzott menstruációs vérveszteséget. Természetes forrásai a joghurt, tojássárgája, halolaj, leveles zöldségek.

[adrotate banner=”1″]

Lássuk a vízben oldódó vitaminokat!

 

B1-és B2-vitamin

Nagyon hasonló hatású ez a két vitamin. Segítenek a szénhidrát és fehérje anyagcseréjében, emésztésében. Növekedésre jó hatással vannak. Idegrendszer gyorsabb regenerálódásában is szerepük van. Természetes forrásaik a tej, zöldségfélék, teljes kiörlésű gabonafélék (B1-vitamin a marhahúsban, B2-vitamin a belsőségekben).

 

B6-vitamin

A felesleges mennyiség a szervezetből kiürül, nem raktározódik. Előnyei, hogy gátolja az öregedést, segít utazási betegségek esetén, csökkenti a hányingert. Elősegíti a jobb felszívódást, csökkenti az izomgörcsöket. Sportolóknak kifejezetten ajánlott a magas B6 vitamin bevitel. Természetes forrásai a belsőségek, marhahús, tej, tojás, sörélesztő.

 

B12-vitamin

Fontos szerepe van a vérképzésben, hiányában vészes vérszegénység alakulhat ki. Egészségesen tartja az idegrendszert, segíti a tápanyagok anyagcseréjét. Vegetáriánus életmód esetén hiány léphet fel. Természetes forrásai a marhahús, máj, sertéshús, tej, tojás és sajt.

B15-vitamin

Természetes forrása a búzacsíra olaj, tökmag, szezámmag. Csökkenti a vér koleszterin szintjét és segít a máj regenerációjában.

B17-vitamin

Ellentmondásos a vitamin hatása, egyes államokban tiltott, máshol csodaszer. Barackmagból állítják elő, az egyetlen B-vitamin, ami sörélesztőben nem található meg. Egyes kutató a rák ellenszereként említik, míg mások szerint mérgező lehet.

C-vitamin

 

 

Mindenki által ismert, számos pozitív hatással bír a szervezetre. Súlyos hiánybetegsége a skorbut, ami ma már ritkán fordul elő a kiegyensúlyozott táplálkozás jóvoltából. Előnyei, hogy javítja az immunitást, a szervezet ellenálló képességét. Elősegíti a sebgyógyulást, a műtétek utáni gyógyulást. Csökkenti a vér koleszterinszintjét. Gyorsan beépül a szervezetbe, ám könnyen veszíthetünk a bevitt mennyiségből, például dohányzás, stressz, nehéz fizikai munka és sportolás miatt. Természetes forrásai a citrusfélék, leveles főzelékfélék, paprika, paradicsom, burgonyafélék.

Írj véleményt!

comments