Hatha jóga egyik összetett dinamikus formája, amely kötött gyakorlatsorokból áll. 75 ászanát tartalmaz.

A sorozatok nemcsak az ászanákat állítják sorrendbe, hanem összekötik őket a mozgással(vinyásza), a légzéssel(udzsájí pránájáma), a bandhákkal(energetikai zárak) és a dristikkel(tekintet egy adott pontra szegezése).

A gyakorlás ritmusát az udzsájí légzés adja. Ez a légzéstechnika segíti az elme lecsendesítését, csakúgy, mint a tekintet vezetése (dristi).

Mindezek beindítják a prána áramlását a testben, és ha az elemek összeolvadnak a gyakorlat mozgó meditációvá válik.

 

                        Az astanga jógával elérhető eredmények:

 

javítja a test rugalmasságát, építi az izmokat és csökkenti  a zsírszövet mennyiségét.

erőt és állóképességet ad, ezzel erősítve a szív- és keringési rendszert is.

javul a koordináció, az egyensúlyérzék, kialakítja a fegyelmet és fejleszti a koncentrációt.

kiegyensúlyozottabbá, összeszedettebbé és higgadtabbá válik a tudat, emellett a stresszt is oldja

emelkedik az energiaszint és megindul a méregtelenítés.

 

„Jóga: 99% gyakorlás 1% elmélet”

 

Néhány tudnivaló:

 

– Ashtanga egy szanszkrit szó, jelentése 8 ág:, amely Patandzsali Jóga szútráiban leírt jógarendszerre utal.

– legideálisabb heti 6 alkalommal gyakorolni

– ashtanga gyakorlás legelterjedtebb módja a haladók körében a Mysore stílus (az oktató nem tart vezetett órát, a résztvevők a saját ritmusukban gyakorolnak, miközben fizikai igazításokat és verbális instrukciókat kapnak).

– a nagy erőfeszítést és hajlékonyságot igénylő pózok, amit a jóga ruhádnak is bírnia kell az „itt és most”-ban tartják a tudatot, lecsendesíti a folyton kapkodó elmét

– sorozatok: Az astanga jóga első sorozatának szankszrit neve Jóga Csikitsza, azaz jógaterápia. Célja a fizikai test megerősítése, a hajlékonyság növelése, a szervezet tisztítása. A második sorozat, a Nádi Sódana az idegrendszer egyensúlyát állítja helyre, míg a haladó sorozat, a Sztíra Bága, az elme működését stabilizálja.

– A ma ismert astanga vinyásza sorozatokat Sri Krishna Pattabhi Jois tette világhírűvé, aki a legendás Sri Krishnamacharya tanítványa volt.

– Celebek, akik napi szinten gyakorolják az ashtangát, például: Sting és Madonna

 

És a végére egy kis saját tapasztalat:

Életemben először körülbelül 5 évvel ezelőtt vettem részt egy ashtanga órán. Annyit láttam, hogy körülöttem mindenki veszi fel egymás után a hajlékonyságot és erőt is igénylő pózokat, mindenki erőteljesen lélegzik, izzad, de ennek ellenére mindenki kitartóan, céltudatosan gyakorol.

Akkor, ott realizálódott bennem, hogy én viszont szinte semmit nem tudok megcsinálni. Megfogadtam, hogy ilyen órára én nem megyek be soha többet. Teljesen elment a kedvem az egésztől.

Rá 1 évre, ismét azon az órán találtam magam, de akkor már, talán jobban megérettem rá.

 

Fejlődtem testileg, de főleg lelkileg ahhoz, hogy értékelni tudjam ezt a típusú órát. Beláttam, hogy nem az a lényeg, hogy mit tudok épp megcsinálni, hanem a rendszeres gyakorlás a fontos, mely által fejleszthetem önmagam. Megértettem az összefüggést az elme és a test között. És magával ragadott ez a dinamikus erőteljes fizikai gyakorlás.

Én nem mondom, hogy mindenkinek való ez a jóga típus. De aki megszereti, annak egy életstílussá válik.

 

Így utólag ha 1 mondatban kéne összefoglalnom, hogy mi az igazi célja az ashtangának?

Az elme korlátainak lebontása

„Gyakorolj, a többi jön magától!”

-Sri.K. Pattabhi Jois

Soha ne hasonlítsuk össze magunkat másokkal. Sok helyen ezért nincs tükör sem a jóga teremben. Ne azt nézd, hogy a másik mit tud jobban, hanem azt nézd meg, Te mennyit fejlődsz óráról órára. Ha ezt teszed garantáltan érezni fogod óráról órára az apró „sikereket is”.

Írj véleményt!

comments