A jóga alapvető és fontos része a fordított testhelyzetek gyakorlása, nem véletlen mivel ezek a pózok fizikai és mentális szinten is erőteljesen fejtik ki áldásos hatásaikat.

Napunk folyamán végig függőleges helyzetben vagyunk, ülünk vagy állunk, ilyenkor a fej végig a szív felett helyezkedik el. Este, pedig ha fekszünk, a fej és a szív egy vonalban vannak.

DE Mik azok a fordított testhelyzetek?

Azokat a pózokat nevezzük így, ahol a szív a fej vonala felett helyezkedik el, a haladó pózoknál pedig a láb is a fej vonala felett helyezkedik.

Rendkívül sok jótékony hatásuk van, amit ma már orvostudomány is elismer.

Jótékony hatások:

– stimulálja az idegrendszert

– friss vért, oxigént juttat az agyba

– segít más nézőpontból tekinteni a világra

– megpihenteti a szívet

– megváltoztatja a test energiaáramlását

– csökkenti a ráncok kialakulásának esélyét

– elűzi a fáradtságot

– csökkenti a depressziót, oldja a feszültséget

– megszabadít a félelmektől, segít a korlátok legyőzésében

– erősíti a testet

– javítja a koncentrációt, memóriát

 

Íme két fordított testhelyzetes póz, amit már el is kezdhetsz otthon beépíteni a mindennapokba.

 

 

  1. Lefelénéző kutya (kezdőknek is ajánlott)

 

Ezt a pózt már ismerheted a napüdvözletből, vagy ha még olyat nem végeztél, akkor az alábbiakra figyelj:

Sarkakat told lefelé, csípődet pedig told felfelé.

Nyújtsd végig a gerinced, közben szívd be a köldök alatti részt és tartsd feszesen a combodat is.

Maradj ebben a pózban legalább 10 légzésig

 

 

 

  2. Fejenállás

Sajnos sok embernek van negatív élménye a fejenállással kapcsolatban, ami még az általános iskolai testnevelés óráknak köszönhetnek.

Ezért is van, hogy a jógát elkezdő emberek 80%-a fél és retteg a fejenállástól és kijelenti, hogy soha nem is akar az életben fejen állni.

Tapasztaltam már én is sok ilyet, de a gyakorlat azt mutatja, hogy pár hónapra rá már mindenki magabiztosan mosolyogva fejen áll.

Úgy hogy aggodalomra semmi ok, fejen állni meg lehet tanulni, ha otthon nem szívesen próbálkoznál ezzel, akkor nyugodtan fordulj segítségért egy szakképzett oktatóhoz.

Ha pedig már ismered a gyakorlatot, akkor érdemes naponta legalább 10 légzésig kitartani, hogy érvényesüljön ennek a csodálatos gyakorlatnak minden pozitív hatása.

A betegségek megelőzésére csodálatos eszköz a jóga, de ha már kialakult a betegséged, akkor az orvosoddal és a jóga oktatóddal is konzultálj, hogy mit és hogyan gyakorolhatsz. (ez a kismamákra is igaz)

 

SŐT vannak olyan esetek, amikor tilos gyakorolni ezeket a pózokat:

  • magas vagy alacsony vérnyomás
  • menstruáció első pár napja
  • zöld, szürke hályog
  • nyak problémák
  • fül, arcüreggyulladás

 

Néhány egyéb jó tanács:

  • Melegíts be mindig a gyakorlatok előtt
  • Fokozatosan kezdj neki a pózoknak, ne akard egyből a haladó pózt elsajátítani
  • Lefekvés előtt ne gyakorold ezeket a pózokat, mert rendkívül élénkítő hatásúak
  • Közvetlen étkezés után se gyakorolj (legalább 2-3 óra teljen el étkezés után)
  • Élvezd a gyakorlást a nélkül h túlságosan az eredménnyel lennél elfoglalva

 

Jógázz és élj fitten!

 

 

Írj véleményt!

comments