Ha edzés, akkor táplálékkiegészítés!

A mai napig mumus még a táplálékkiegészítők világa, főként kezdők körében. Nem kell félni tőlük, csak tudni kell mit, mikor és miért érdemes fogyasztani.

Hogyan? Segítek!

Nézzük lépésről-lépésre, hiszen ez a bejegyzés elsősorban kezdő vendégeknek segít, hogy ne bonyolódjanak bele az étrendkiegészítők útvesztőjébe.

Kezdjük néhány alap információval a táplálkozás területéről. Megkülönböztetünk makro tápanyagokat, úgymint fehérje, szénhidrát, zsír és mikro tápanyagokat, mint a vitaminok, ásványi anyagok, sók. Ezeket megtaláljuk a táplálék kiegészítők között is. Miért fontosak? Ha a táplálkozásunkból hiányzik valami, ezek segítenek pótolni, és teles értékűvé teszik étkezésünket. Nézzünk egy példát, hogy miért elengedhetetlen ez. Egy átlagos sportoló, vagy egy súlyzós edzést rendszeresen végző ember napi fehérje igénye 2-2,5 gramm/testsúlykilogramm. Ez azt jelenti, hogyha 60 kilogramm a sportoló, akkor napi szinten minimum 120 gramm teljes értékű fehérjét el kell fogyasztania, ami elég nehéz, ha abból indulunk ki, hogy egy egész tojás 5 gramm fehérjét tartalmaz, illetve 2 szelet csirke steak 30 gramm fehérje mindössze. Ha nem viszünk be megfelelő mennyiségű fehérjét, akkor nincs megfelelő regeneráció és a nehezen felépített izomzat is leépül. Egy adag fehérjeturmix (vízzel elkészítve) körül belül 40gramm fehérjét biztosít számunkra. Egyszerű igaz? Amit még javasolni szoktam kezdő vendégeimnek, az aminosav. Miért? A fehérjék aminosavakból épülnek fel, teljes értékűnek akkor nevezhetünk egy fehérje forrást, ha minden nélkülözhetetlen aminosavat tartalmaz, ilyenek az állati eredetű termékek. Nem teljes értékűek a növényi fehérjék. Aminosavak közül kétfélét ajánlok: Glutamin és BCAA. Az izmok 60%-a glutaminból épül fel. Segíti a regenerációt, az izomépítést, javítja a koncentrációt, növeli az immunitást. A BCAA segít megakadályozni az izom leépítő folyamatot, diétázóknak különösképp ajánlott az alkalmazása, az alacsony szénhidrát bevitel miatt. Ezek mellett, a vitamin bevitelünket érdemes még kiegészíteni. Multivitamin pakkot javaslok, amiben benne van, minden szükséges vitamin. Ezek képezik alapját a táplálék kiegészítőknek kezdők esetében. Ha fogyás az elsődleges cél, akkor ki lehet még egészíteni ezt zsírégetőkkel. Az egyik leggyakrabban alkalmazott és legismertebb az L-carnitine. Elsődleges feladata, hogy segít a meglévő zsírokat energiává alakítani, segít abban, hogy kevesebb tejsav termelődjön az izmokban edzés hatására, így hamarabb megszűnik az esetlegesen kialakult izomláz, emellett energiát biztosít a szív és vázizmoknak, ezért szívbetegek is fogyaszthatják.

Természetesen még rengeteg terméket fel lehetne sorolni, hiszen a piac szinte napról napra bővül, mégis azt gondolom első körben ezek a legfontosabbak, főleg ha még csak most barátkozol az étrend kiegészítőkkel. Azt javaslom, hogy legyen egy bázis, amit esetleg hosszútávon a fejlődés függvényében, vagy bizonyos időszakonként kiegészítesz. Mit értek ez alatt? Az ízület védőkre gondoltam, amiket érdemes kúraszerűen évente mondjuk 2×3 hónapig alkalmazni. De kiegészítheted még egészségmegőrző termékekkel is, például télen.

Ha szeretnétek, ezekkel részletesebben is foglalkozunk a későbbiekben.

Írj véleményt!

comments