Napjainkban egyre elterjedtebbé váltak az édesítőszerek. Megnövekedett használatuk kisebb kalória tartalmuk miatt. Leginkább a fogyókúrázók és a cukorbetegek körébe használt.

Számos legenda és tévhit kering káros hatásaikról, amik közül nagyon kevésnek van valóság alapja.

Kezdésként jegyezzük meg, hogy ezek az anyagok főként a cukorpótlására vannak, ezért a cukorról is beszélnünk kell. Az általános fehércukor káros hatásairól teljes tanulmányt lehetne írni. Legjobban a cukorbetegség kialakulásától félünk, mivel a cukor csökkenti az inzulinérzékenységet. De emellett káros az anyagcserére, hozzájárul a csontritkuláshoz, károsítja az érfalakat, roncsolja a fogakat, rákkeltő és még sorolhatnánk.

Arról az egyszerű tényről sem feledkezhetünk meg, hogy az édesítőszerek teljesen mesterséges előállítású anyagok, ezért hatásukat nagyon nehéz teljes körűen és biztosan megállapítani. Az orvosok körében vitát kelt ez a kérdés, egyesek szerint még rákkeltő is.

A jelenlegi legtágabb körben álfogadott álláspontot a világ legnagyobb egészség és élelmiszer intézményeinek vizsgálatai alapján fogalmazták meg. Egy már létező mérőszámmal határozták meg, ez az ún. napi megengedhető mennyiség. Ez a mennyiség minden édesítőszerre meg lett határozva az Egészségügyi Világszervezet és az Amerikai Élelmiszer és Gyógyszerbiztonsági Hivatal által. Amennyiben ezt a mennyiséget tartjuk elméletileg, semmilyen káros hatással nem kell számolnunk.

Mint már említettem ezek kémiai anyagok, így az enyhe allergiát, vagy érzékenységet nem lehet kizárni.

A mesterséges édesítőszereknek vagy másnéven intenzív édesítőszereknek a következő négy típusa a legelterjedtebb.

1. Szacharin: Ez volt a legelőször felfedezett és alkalmazott édesítőszer, melynek édesítőereje 350-szer nagyobb, mint a cukoré. Nagyjából hőstabil, de ha forrásban lévő folyadékba tesszük, vasas, kesernyés ízt kapunk. A meghatározott napi megengedhető mennyiség a szacharin esetében 5mg/kg.

 

2.  Aszpartám: Ez az édesítő mondható a legkevésbé mesterségesnek, mivel két aminosav összekapcsolódásából született. Ezenfelül energiát is hordoz magában (4kcal/gramm), de ez a mennyiség teljesen elhanyagolható mivel 180-szor édesebb, mint a cukor. Szintén nem hőálló, főzésnél édessége csökken. Az aszpartám napi megengedhető mennyisége 50mg/kg.

 

3.  Aceszulfám-K: Egy igazi mesterséges édesítőszer, amit kémiai reakcióval nyernek. Vizsgálatok szerint 200-szor édesebb, mint a cukor. Szintén nem hőálló és rendelkezik egy enyhe kesernyés utóízzel, ezért legtöbbször más édesítőszerekkel vegyítve fordul elő. A napi megengedhető mennyiség 15mg/kg-ba van meghatározva.

 

4.  Ciklamát: Ez a leggyengébb mégis a legtöbbet alkalmazott édesítőszer. Csupán 30-szor édesebb, mint a cukor viszont hőálló ezért felhasználása széleskörben elterjedt. Ezt az édesítőt használják legtöbbet az üdítők édesítésére is (gondoljunk itt diétás vagy zero termékekre és igazából mindenre, amit cukormentes ként árulnak). A fentemlített miatt a napi megengedhető mennyiséget mg/l-be határozták meg. Jelenleg 400 mg/l ez a mennyiség.

 

Ha kicsit belegondolunk abba, hogy egy édesítőszer tabletta, olyan 35mg körül van, akkor ez azt jelenti, hogy egy 70kg-os ember esetében, (még szacharinnal számolva is, aminek a legkisseb a megengedett napi mennyisége) 10 tabletta a megengedett naponta.

 

Tehát a jellenlegi álláspont szerint, ha tartjuk ezeket a maximum mennyiségeket, akkor nem fognak megártani az édesítőszerek. Mégis érdemes odafigyelni. Ne csapjuk be magunkat. Attól, hogy nem tettél cukrot a kávédba nem váltottál ki magadnak két ingyen sütit.

 

Előfordulhat, hogy ezekután sem jött meg a kedved az édesítőszerekhez. Ez ugyan teljesen érthető, de ettől függetlenül arra bíztatnálak, hogy hagyd el a finomítottcukrot. Ma már rengeteg cukorpótló létezik, ami nem káros az egészségre. Ilyenek a xilit, eritritol, szorbitol. Ezeknek a fogyasztását sem érdemes túlzásba vinni, de a cukornál mérföldekkel jobbak.

 

Remélem segített ez a cikk. További jó tudatos étkezést!

Írj véleményt!

comments