1. rész

Joseph Hubertus Pilates 1883-ban született Németországban. Születésétől fogva több betegséggel kellett együtt éljen, mint az asztma és az ízületi fájdalmakat okozó angolkór. Ezért Pilates már egészen korán érdeklődést mutatott a testi tréningek, illetve a rehabilitáció iránt. Életét a sportolásnak és az egészséges test kialakításának szentelte – már 14 !!! éves korában anatómiai rajzokhoz állt modellt.  😮

Mi volt Pilates filozófiája?

Meggyőződése volt, hogy az ember olyan öreg, amilyennek a hátgerincét érzi. Szerinte, aki fiatal korában merev, az öregnek, míg aki 60 évesen is ruganyos, az erősnek, fiatalosnak hat. A programját nyújtó és erősítő gyakorlatokból állította össze, melyek a test középpontjára koncentrálnak. Precíz mozgáskivitelezés mellett, a folyamatosságot tudatos légzéssel párosítja. A ” Kontroll művészetének ” később ” Kontroll”-nak nevezte. (Módszerét halála óta hívják Pilates-nek)

Milyen elvekre építette Pilates a gyakorlatait?

Aki már vett részt Pilates órán, tudja, hogy a gyakorlatok végrehajtása mennyire összetett feladat. Aki tervezi, hogy kipróbálja annak segítség lehet a következő 6 fontos elv, amit Pilates alkotott a tréningjéhez:

 

1. Koncentráció

-” jelen légy, itt és most ” / J. H.Pilates/

Minden testmozgás esetében így kell lennie, de a Pilates gyakorlatoknál elengedhetetlen. Minél koncentráltabbak a mozdulatok, annál hatékonyabbak.

2. Kontroll

-” ideális esetben az izmaink engedelmeskednek akaratunknak ”  / J.H.Pilates /

Módszerének legfontosabb alappillére, hogy tudatosan kontrolláljuk a mozdulatainkat egy gyakorlat végrehajtása során.

3. Központosítás

-” Tíz alaklom után érzed a különbséget, húsz alkalom után a különbség szemmel látható, harminc után pedig teljesen megújul a tested.” / J.H.Pilates /

A gyakorlatok mindegyike az Erőközpontból (Powerhouse) indul ki, (hasizmok, háti alsó szakasz, farizmok, medence körüli izmok) elengedhetetlen ezek aktiválása, csak így lehetséges a helyes mozgáskivitelezés, megtartás és irányítás.

4. Légzés

– ” A tudat az, amely építi a testet!” / J.H. Pilates /

Végrehajtás közben, a tökéletes be -és kilégzés javítja az izmok oxigénellátását ,a koncentrációt és a gyakorlat hatékonyságát is fokozza.

Tudatos légzéssel oldjuk a stresszt és nyugtatjuk elménket is!

5. Áramlás

– ” Az egész világon mindenkinek végeznie kellene a gyakorlataimat. Kiegyensúlyozottak és fittek lehetnének…. ” /J.H. Pilates/

Minden gyakorlatnak saját ” tempója” van. A megfelelő tempóban ,megfelelő energiával és tudatosan irányított izommunkával végrehajtott gyakorlatok tökéletesen áramló, kecses mozdulatokká állnak össze .

6. Precizitás

– ” Minden ember veleszületett joga a fizikai tökéletesség!” / J.H. Pilates/

A gyakorlatok helyes kivitelezése a legfontosabb. Itt nem az ismétlésszám számít, hanem a részletekben való elmélyülés, a tökéletes kivitelezés. Ezáltal állítja helyre a test egyensúlyát.

Pilates úgy vélte, hogy a gyakorlatai az ember edzettségét fokozzák, azoknak természetesnek kell lenniük. A testre egészként tekintett, egységében edzette, nem külön izomcsoportokra korlátozva. A mozdulatok simulékonyak, elegánsok, de erőteljesek.

Próbáld ki Te is!

Kurucz Bea

Írj véleményt!

comments