Manapság mindenben túlhajszoljuk magunkat, mindig többre és többre vágyunk, állandóan egy új cél felé haladunk és eközben teljesen elfelejtjük értékelni azt amink épp van, amiért épp hálásak lehetnénk.

Teljesen elégedetlenek vagyunk – Nézd csak meg egyszer az emberek arcát reggelente a buszon –  mindenki egykedvű, unott, motiválatlan…. láthatóan hiányzik belőlük a belső mosoly, az elégedettség, a béke.

Vajon, hol és mikor veszett el a legtöbb emberből ez a belső harmónia? És visszaállítható-e?

Igen, én határozottan úgy hiszem, hogy a jóga egy remek eszköz, mely segítségével visszaállítható ez a belső harmónia.

Mert a jóga:

  • megtanít az élet tiszteletére
  • megtanít tudatosan szemlélni a napokat, ami által megláthatod a pillanatokban rejlő szépséget

A jógát szemlélheted úgy is, mint az életed tükrét: mert ahogy a tested és az elméd a gyakorlás közben reagál, úgy reagálsz Te is az életben a mindennapjaid során.

Így nincs is más dolgot, mint kitartóan gyakorolni, közben pedig tudatosan figyelni. Ne csak az ászanák helyes kivitelezésére figyelj, hanem éld meg közben a teljes tudatosságot.

Ha feszül a test, ha kényelmetlen a póz, hogyan reagálsz? Vajon az életben is ha valamilyen kényelmetlen szituációba kerülsz, ugyan így gondolkodsz és viselkedsz? Elmenekülsz vagy kitartasz a célod mellett?

Tudd, hogy a való élet és a jógázásod kapcsolatban állnak egymással, sőt hatnak is egymásra. Ha a gyakorlás alatt nem tudsz huzamosabb ideig érdemben fejlődni, akkor meg kell nézned, vajon az életben melyik területen van szintén elakadás, amely hátráltat, visszahúz. Lehet, akár egy rossz munkahely, egy nyomasztó párkapcsolat ki nem mondott harag …

A jó hír viszont, hogy a kitartó gyakorlással, kiváló önismeretre tehetsz szert és pozitív irányba befolyásolhatod az életed.

A jógát kimondottan terápiás keretek között is lehet alkalmazni. Itt a gyógyítás vagy a testi, lelki egyensúly visszaállítása a cél. Ezt konkrét példán be is mutatom ezt Nektek:

Egy kis érdekesség az önismerethez:

a Prána (életenergia) – a Gyakorlatok – és a Személyiség kapcsolata

A hátrahajló pózokhoz a belégzés tartozik, vagyis a prána.

Az előre hajló pózokhoz a kilégzés tartozik, vagyis az apána.

Cél mindig ezeket egyensúlyba hozni, mert az sem jó ha túl kevés, illetve ha túl sok áramlik belőlük.

A pránát a hátrahajlások gyakorlása segít beindítani – Ez mindig külvilág felé visz egy kifelé irányuló energia áramlás, amely segít nyitottabbá válni- segíti az új dolgok befogadását és kapcsolatban áll a jövővel. Ez az energia mindig hőt termel, és a nyújtással van összefüggésben, segíti a mellkas és a szív megnyitását.

A prána elmehet negatív irányba is ha túl sok áramlik belőle: ilyenkor a személy hajlamos úgy élni, hogy nem tud korlátokat szabni magának, nem tud nemet mondani, túl hajszolja magát és akár megszállottság is kialakulhat.

Az apána viszont egy befelé irányuló energia, amely segíti az önismeretet, a befele figyelést.

A múlt kapcsolódik ehhez az energiához, így ha ez túl működik akkor nem tudod megfelelően kezelni a félelmeket, nem tudod feldolgozni és elengedni a múltadat. Folyton ragaszkodsz, kapaszkodsz az emlékekbe, így nem tudnak beáramolni új tapasztalatok, élmények az életedbe.

Érdemes ezek után megfigyelni a párhuzamot.

Neked, hogy mennek az előre és hátrahajlások? És ennek tükrében az alább leírt dolgok mennyire igazak rád…

A prána és az apánánán kívül van még egy központi vonal is, mely segít a tökéletes egyensúly béke, csend állapot megtapasztalásában. Ezt sosem lehet erőltetni, de ha aktívvá válik, akkor megtapasztalhatod a szabadságot minden pillanatban. Mi jógások erre törekszünk nap mint nap, hogy közelebb kerüljünk ehhez az állapothoz.

 

Célunk ne az legyen, hogy felül múljunk másokat, hanem az, hogy állandóan felül múljuk saját magunkat.

 

 

 

Írj véleményt!

comments